Pagini

vineri, 14 august 2009

"Giuvaierul palatului"

Serialul coreean "Giuvaierul palatului" (giuvaer) mi-a atras cu adevărat atenţia. Fără efecte spectaculoase, fără a fi izbit de suspansuri care să te ţină cu sufletul la gură la fiecare schimbare de cadru, acest serial mă atrage prin...gestică.
Fiecare obiect este luat în mână parcă s-ar îndeplini un ritual. Chiar şi cele mai josnice comploturi au în ele un anumit rafinament. Aş îndrăzni să afirm că, în cultura asiatică, tragicul se petrece în linişte. Da, este o cultură a tragicului care se petrece în linişte.
Doamnele-însoţitoare de la Curtea împăratului sunt supuse de la vârste foarte mici unor ritualuri şi obiceiuri extrem de severe. Educaţia este şi ea exigentă. Pierderea unui "fazan auriu" poate coincide cu alungarea de la Curte. Iar "afară" e sărăcie lucie. Pe de altă parte, nu poţi părăsi curtea palatului fără "învoire".
Alterarea sosului de soia provoacă un adevărat cutremur în bucătăria regală. Iar dacă împăratul se îmbolnăveşte din cauza unei proaste preparări a hranei poţi fi biciuit.
Fructele, carnea, legumele, mirodeniile sunt folosite nu doar pentru a hrăni. Fiecare condiment este ales cu mare atenţie. Un anumit fel de mâncare trebuie servit după beţie, prunele aruncate de ţărani sunt utilizate în bucătăria regală pentru inventarea unui preparat culinar care să poată fi comestibil. Este o sarcină pe care au primit-o cele două doamne rivale în ascensiunea lor către "funcţia" de primă-doamnă-însoţitoare: a găti din ceea ce poporul aruncă.
Corupţie, conspiraţii, gingăşie, iubire, cunoaştere şi...răbdare. Foarte multă răbdare. Şi poezie:) . O lume cu sensuri, obiceiuri şi mentalităţi care ne sunt, la prima vedere, de nepătruns.

Informaţii suplimentare despre film şi despre Jang Geum (personajul principal) pot fi găsite aici şi
aici. Rolul inteligentei domnişoare Jang Geum este interpretat de o frumoasă actriţă Lee Young Ae. Conform acestui blog sunt 54 de episoade.

Serialul poate fi vizionat la TVR1 la ora 17:10.

30 de comentarii:

Mircea Popescu spunea...

Si eu care credeam ca doar mie imi place :)))
In ciuda globalizarii tendintei de telenovela, asiaticii au foarte clar avantajul unei culturi a...cum spui tu...: a tragicului care se petrece in liniste. Punct ochit, punct lovit. Imi place!

Anonim spunea...

O sa vad cel putin un episod. Habar nu aveam despre serial...Ms :)

Ela Roseni spunea...

xxl, cred că a trezit interesul multora! Am remarcat după numărul de vizitatori pe care-l am de când am scris despre film.:)

Ela Roseni spunea...

andibob,vizionare plăcută :) P.S.:Gusturile nu se discută. :)

Unknown spunea...

Am inceput sa urmaresc acest serial si eu, din curiozitate la inceput. Sa vad ce ar putea aduce nou un serial asiatic. Si m-a fascinat tocmai datotita celor relatate mai sus de autorul acestui blog. De cateva zile si sotul meu este printre fani.
Pot spune ce a e altceva!

Anonim spunea...

imi place serialul foarte mult, mai ales coafurile si costumele. povestea este fascinanta!!!

Ela Roseni spunea...

Am pierdut două episoade :(! Da, este o poveste captivantă. Cred că demult nu am mai fost legată de vreun film...

Eduard spunea...

pfuu, eu am trait cu impresia zile bune ca e japonez. :(
trist...

miha spunea...

e superb filmul,ma fascineaza
nu pot sa pierd nici macar un episod
ce n-as da sa pot sa si fur retete:)))))

Ela Roseni spunea...

eduard, la prima vizionare nici eu n-am fost mai brează...:)!

Ela Roseni spunea...

1.miha, de unde concluzia că nu sunt românii dependenţi de telenovele. trebuie doar să le oferi ceva bun.
2. nu-mi prea vine să recunosc, dar şi eu regret când pierd vreun episod. Nu mi s-a întâmplat demult.

Ela Roseni spunea...

marinela, deci se poate ca TVR1 să ne ofere alternative...:)
Au avut "mână bună" cu filmul ăsta...Ştii, îmi vine să râd...Mă cheamă Marinela..:)

Anonim spunea...

elena

este altceva decat am vazut pana acum (poate este si fascinatia pe care o are orientul asupra europenilor) si o alegere inspirata a tvr (in perioada de vara televiziunile abunda in rerereluari-nu e greseala de scriere)

jilian spunea...

superb serial. il ador. mama a reusit sa ma faca pe mine si pe tatal meu sa ne uitam episod de episod. pregatim masa cu vreo 40 de min inainte, papam si apoi ne uitam toti trei :D. am si eu o rugaminte. cine stie de fapt cum se spune in coreeana cel cuvant pe care ei il traduc "doamna"? multumesc

Ela Roseni spunea...

jilian, nu ştiu, poate te vor mulţumi informaţiile de aici:
http://fti-romania.forumest.ro/hello-korea-f19/limba-coreeana-t58.htm

Ela Roseni spunea...

elena, e un seriala într-adevăr "altfel". Totuşi trebuie să-l considerăm o ecranizare nu o istorie
"adevărată". Am citit "Viaţa intimă a suveranilor chinezi" şi, chiar dacă unii au fost inovatori şi plini de înţelepciune, sunt şi câteva personaje care au facut un rafinament din..."cruzime". Erau nişte reguli extrem de severe şi uneori, nedrepte pentru cei de rând.
Ştiu că, într-o perioadă femeile nici nu aveau nume, nici nu erau înregistrate în statistici.

jilian spunea...

multumesc mult.

Anonim spunea...

este un serial in care pana si personajele negative se fac usor placute si in care nu se pune accentul pe bogatie si iubire ci pe onoare si norme de conduita, foarte placut de vizionat dupa o zi de munca stresanta

Ela Roseni spunea...

anonim, este o ecranizare mult modificată spre pozitiv faţă de ce am citit eu din istoria Chinei (perioada când Coreea era sub dominaţia imperiului chinez)...Însă, da, este un serial deosebit...

miodro_lifuse spunea...

e superb serialul,m-a scos din rutina.de cand ma trezesc de-abia astept sa vina ora 5.actrita care o interpreteaza pe doamna choi e foarte frumoasa,de fapt am observat ca femeile coreene sunt frumoase. am citit ca janggeum devine prima femeie doctor.

miodro_lifuse spunea...

oare chiar se pretau la toate cruzimile alea ca sa obtina ce vor?e pur si simplu ingrozitor, cum a zis si doamna jung : 'femei ingrozitoare"

Ela Roseni spunea...

Miodro, cultura asiatică este nemaipomenită şi cu foarte multe aspecte neobişnuit pentru noi, europenii. Cum am menţionat mai sus, citeşte "Viaţa intimă a suveranilor chinezi" . Nu este despre Coreea, însă cum această ţară a fost sub ocupaţie chineză îţi poţi face o imagine aproximativă.

Anonim spunea...

eu mam indragostit de serialul asta il vad de la primul episod si nu am pierdut nici macar un minut din ele dar voi stiti cate episoade are? pt ca pe 14 incep scoala si nu o sa il mai vad si imi pare asa de rau .oare pot gasi pe net finalul? daca da spunetimi si mie id-ul meu este catalinamarcu12 va rog :D

Unknown spunea...

Revin cu o noua idee despre acest film dupa ce am mai vazut cateva episoade. E genul de film care te invita indirect sa citesti putina istorie asiatica. Cam aceeasi senzatie am avut-o si dupa ce am citit Maytrei de Mircea Eliade. E o lume fascinanta pentru noi europenii, dar in acelasi timp ne reaminteste cat ne importante sunt valori precum onestitatea, modestia sau respectul fata de sine si ceilalti. Eu il consider un film-lectie ...
Imi place rabdarea lor, respectul pe care si-l arata oamenii intre ei, dincolo de vicleniile unora.
Un film care merita vazut, dar pentru a-l intelege si mai bine chiar poate fi de folos si un pic de istorie.

dan spunea...

Am reusit sa pun mana pe acest superb serial cu mult timp inainte de a aparea pe tvr1.Pot spune ca m-a fermecat inca de la primul episod.E o placere sa-l revad si-l recomand tuturor.
Dan.

Anonim spunea...

E superb serialul, am inregistrat pana acum toate episoadele, ca vreau sa le am, cu subtitrare romana. Sper sa le pot inregistra in continuare!

Anonim spunea...

salve si mie imi place la nebunie acest film lam download tot filmuldar nu-l gasesc subtitrarile daca le are cineva rog sa ma contacteze la dresa de mail peec_man19@yahoo.com ms, raman dator

Beatrice spunea...

Foarte frumos. Ma fascinat fiecare episod, mi-a trezit tot felul de sentimente si in concluzie spun ca este un serial care te indeamna la toate genurile de trairi. Nu credam ca un simplu film poate deveni atat de real. Il urmaresc cu mare placere si interes. Imi plac foarte mult actorii dar cel mai mult imi place expreseivitatea de pe fetele lor. Ei nu au nevoie de cuvinte pentru a descrie, din mimica fetei, ceea ce simt. Mi-ar place chiar sa le fac un compliment actorilor si celor care au realizat serialul dar din pacate nu stiu cum as putea face asta. De asemenea mi-ar place sa am acest serial in coletia personala. Inchei prin a va spune ca IMI place foarte mult acest serial insa cuvintele sunt prea putine sa descrie ceea ce gandesc despe film.

Anonim spunea...

Imi doresc foarte mult sa fac rost de acest serial, (cu subtitrare in romaneste, binenteles) si chiar sa-l cumpar,daca este nevoie. Ma poate ajuta cineva?

Anonim spunea...

Rog mult pe cei care au inregistrat serialul "Giuvaerul palatului" cu subtitrare in lb. romana sau il are deja pe dvd-uri, sa mi-l trimita si mie sau sa ma contacteze pe adresa de e-mail: m_grigoria@yahoo.com. Va multumesc!