Pagini

joi, 20 august 2009

Am luat atitudine

Din gândirea "economică" a unei poete. :)
Comentariul meu la articolul "Planul anticriză al cititorilor Business.ro":
Titlul comentariului: Restructurare

În primul şi în primul rând: schimbarea mentalităţii şi încurajarea producţiei (de exemplu, prin identificarea - de la OSIM - produselor care ar putea fi comercializate şi subvenţionarea pentru prima linie de produse; normal, după ce se fac cercetări de piaţă etc.)

1. Restructurarea Guvernului;
2. Restructurarea Parlamentului;
3. Restructurarea corectă a agenţiilor guvernamentale;
4. Restructurarea corectă a aparatului administrativ;
5. Eliberarea din funcţie a oricărui "manager" angajat la stat (bugetar) care are un salariu mare, dar nu are performanţă decât prin...disponibilizarea salariaţilor. Tragerea la răspundere pentru sumele atrase prin diverse programe şi cheltuite neperformant (a se vedea cheltuirea banilor pentru retehnologizări în industria aflată - încă - la stat).
6. Eliberarea de carduri de sănătate pentru cei asiguraţi unde să fie depusă suma de 50% din totalul pe care asiguraţii l-au plătit în ultimii 20 de ani (ceilalţi 50% - utilizaţi pentru asigurarea pachetului minim pentru ceilalţi oameni şi pentru investiţii în spitale - nu în case de asigurări care, cică, împart corect banii adunaţi de la noi).
7. Subvenţionarea agriculturii. Interzicerea cheltuirii banilor agriculturii pe "dischete" şi "consultanţi" care să-i înveţe pe ţărani cum să cultive cartofi. Pentru asta este nevoie de tehnicieni agricoli care să meargă pe teren, nu de marţafoi care să dea din gură şi să butoneze un laptop.
8. Libera concurenţă. Vorbim despre ea de 20 de ani, în schimb ne-am ales cu o economie "comunisto-privată" amplificată de găştile care şi-au extins monopolul prin faptul că fiind favorizate politic s-au putut dezvolta neloial.
9. Încurajarea zonei IT (şi a oricărui domeniu ştiinţific) pentru a deveni, nu "exportatori de inteligenţă", ci beneficiari ai cunoştinţelor celor pe care-i educăm.
10. Dezvoltarea producţiei cinematografice comerciale.
11. Exportul de literatură română (adică: a plăti traducători buni şi a acorda burse unor studenţi străini - cel mai bine traduce un nativ - care să traducă apoi literatură română). (adaugat)Aici avem "producţie" asigurată fără costuri foarte mari. Să recunoaştem: câte romane din literatura universală cumpărăm (sper că şi citim). Şi câte romane din literatura română aţi întâlnit în lumea mare?
12. Politici de susţinere a exportului romanului românesc. Încurajarea divertismentului românesc (tradus în limbi străine) şi participarea cu oferte în alte ţări.
13. Reducerea alocării unor sume de bani din fondurile publice pentru tot soiul de festivaluri. Acestea să fie organizate pe bani din sponsorizări, iar autorităţile să sprijine organizarea acestora prin oferirea de spaţiu instituţional gratuit (săli de spectacol, logistică etc).
14. În primul rând dezvoltarea şi modernizarea turismului şi, doar apoi, promovarea acestuia.

Aş mai avea vreo 20 de idei, dar oricum e prea mult pentru conştiinţa celor care legiferează economia. În altă ordine de idei, oricâte sugestii am avea, nimic nu se poate dezvolta atâta timp cât există corupţie care să frâneze creşterea economică. Adică, noi că venim cu idei, hai să spunem să muncim la infinit pentru a-i căpătui pe corupţi? Nahhhh! Abstracţiunile îşi au şi ele rostul lor. Ele sunt cadrul între limitele căruia trebuie să funcţionăm ca societate.

P.S. Nu am vrut să folosesc un limbaj "tehnicist". Cum am citit câteva cărţi de economie şi am terminat un curs de contabilitate aş fi fost capabilă să mă folosesc de "termeni de specialitate". Scopul meu nu este acela de a-mi pune în "valoare" cunoştinţele în domeniu, ci acela de a lua atitudine ca cetăţean. De asemenea, sunt conştientă că ideile mele ar aduce "o plus-valoare" mică în comparaţie cu dezvolatea industriei grele, de exemplu. Însă, acum facem parte dintr-o economie globalizată în care trebuie să fim suficienţi de inteligenţi să ştim să pătrundem Inteligenţi suntem, noi, cetăţenii. Din nefericire, ne-am alesc cei mai "proşti" cârmuitori. Pe care, se pare, nici nu ne străduim să-i schimbăm. Avem nevoie de o clasă politică nouă care să nu aibă niciun os din vechea şi actuala clasă politică. Avem nevoie de politicieni noi, nu de moştenitorii politicienilor dinainte de 1989.

2 comentarii:

Cristian Lisandru spunea...

Mă bucur că am descoperit blogul tău... Un sfârşit de săptămână cât mai plăcut îţi doresc şi la bună recitire...

Ela Roseni spunea...

La fel şi ţie, Cristian!